Dag 4 – Destination gurkfjället

En dag på gurkan (bilder kommer imorgon /Bloggansvarig)

Tjenare familj,  intresserade och vänner.

Som vanligt steg vi upp och åt frukost. Det var gött! Senare hade vi morgonandakt, vi läste som vanligt Undercentralen. Det var otroligt spännande!  Senare hade vi lektion, då pratade vi om olika gudar, profeter m.m. Sedan så fick vi information från Oskar om vad vi skulle ha för utrustning  med oss under dagens vandring! Det var en hel del…

Men först var vi ju tvungen att äta lunch såklart! Det var korvsoppa som var mycket gött!

När vi väl kände oss mätta gick vi till annexet och packa våra ryggsäckar. Innan packningen sa Klas att vi skulle smöra åtminstone två mackor till vandringen. Om vi ville fick vi ta med oss termosar med antingen varmt vatten eller kaffe.  Varmt vatten tog man om man ville ha choklad med sig. Dessutom delades vi in i två stora grupper. Den ena gruppen åkte strax efter 13:00 och grupp nummer två som  ”skulle vara” den starka, snabba och snygga gruppen åkte runt  13:45.

Iallafall tog vi våra väskor, bytte om till bättre, snyggare, varmare och regntätare kläder. Vi drog iväg med bilarna med racerfart! Vi sjöng  Små grodorna för Andre som körde bussen.

När vi väl kom fram, steg vi av och samlade våra krafter inför denna vandring. Vi gick i led och efter varandra och det gick framåt. Vinden tog tag i Hemavan och det slog upp till storm. Vinden slet i oss men vi är ju så starka att vi klarade det utan problem. Vi stannade några gånger på vägen för att dricka vatten, för som Oskar brukar säga…..”GLÖM EJ ATT DRICKA VATTEN!”

Det var en vacker utsikt från toppen när vi äntligen nådde fram! Dalen sträckte sig så långt ögat nådde och det var på denna vackra plats vi skulle käka vårt fika. Och det var super gött! Vi tog en hel del bilder med våra systemkameror.  Allting var helt perfekt förutom att det blåste ganska mycket. Men som tur var satt vi bakom  en stor, snygg kulle. Vi drack vårat kaffe, choklad och åt våra goda mackor.

Men till sist var man ju tvungen att ta sig hem. Så vi packade ihop våra grejor och drog iväg. Grupp nummer ett drog iväg först och sedan en halvtimme efter  gick grupp nummer två.

Vinden tog tag ännu mera på vägen hem! Nu blir det spännande! Många frös men vi alla höll ihop så humöret var på topp.  Och till slut tog sig alla ner till bussarna (iallafall vi eftersom om ingen skulle ha tagit sig ner, hade ingen kunnat skriva detta blogginlägg).

Väl hemma på gården igen tog vi snabbt av blötkläderna och gick till matsalen för att äta renskav med ris. Alla var glada men några hade ont i huvudet efter den stora blåsten. (Och för att de inte druckit tillräckligt med vatten – Bloggansvarigs anmärkning)

Sedan duschade alla så att man luktade gött! Sedan hade vi en till lektion, där det mycket handlade om djur, skapelsen och tiden. sedan slutade vi dagen med andakt där vi sjöng  vackra sånger och Sofia som hade tal denna kväll.

Nu har vi nog tagit med allt om denna fantastiska dag här i Hemavan. Jag (Emmy) och jag (Fabian) tror att alla har haft det superroligt idag! Men nu så ska vi snart gå och lägga oss, så alla där hemma ha det superGÖTT!

/ Emmy Midbjer och Fabian Bergendahl

Om Oskar

Bloggansvarig och fjälledare
Det här inlägget postades i Dagbok 2012. Bokmärk permalänken.

Ett svar på Dag 4 – Destination gurkfjället

1. Marie-Louise A (God vän till Sofia A) skriver:

Hej alla!
    Vad roligt att läsa om ert Konfaläger, era upplevelser och äventyr. Särskilt när man sitter så många mil bort! (Hässleholm 🙂 )
    Varma hälsningar till er alla att ni ska ha ett underbart läger!
    Det är många Konfaläger på gång nu, vill ni kika in hos Sofias kompis Ida A så hittar ni det på http://www.blogg.konfa2012.se