Tjena, nu är det dags för ännu en ledarpresentation!
Jag heter Erik Fahlgren, jag är 19 år och är uppvuxen i Holmsund utanför Umeå, (även känt som Norrlands Miami). Mycket av min tid spenderas i Hemavan, där trivs jag. Jag gick själv Fjällkonfa för sex år sedan, och de veckorna har varit med mig sedan dess. Nu har jag sadlat om till ledare, detta blir nämligen mitt fjärde år som ledare på Fjällkonfa. Grymt skoj!
Förutom att vara ledare på läger så gillar jag att vara ute i naturen. Särskilt på fjället. Jag tycker att det är roligt att vandra, fiska, jaga, åka skidor, gå på skidor, krypa i grottor och säkert massa fler saker som jag inte testat. Just detta ska vi göra på Fjällkonfa, kanske inte alla aktiviteter jag nämnde, utan testa nya saker. Utforska ny miljö, nya vänner och utforska vem jag är, och vem Gud är. Tillsammans, i Hemavan. Kanske några av aktiviteterna jag nämnde, förresten!:) Det ska bli så roligt!
Under konfalägret ser man mig oftast med en kamera i handen, redo att föreviga de roliga stunderna vi har ihop. Detta är även anledningen till att jag inte hittade så många bilder på mig från tidigare de tidigare konfalägrena. Vi får nämligen många stunder på Fjällkonfa som man aldrig vill glömma. Jag ser fram emot att uppleva de stunderna med er konfirmander!!
Nu är det nära, om 11 dagar så samlas vi på Fjällstationen. Jag längtar så mycket, jag är även lite nervös. Mitt femte konfaläger och jag är fortfarande nervös och spänd. Jaja, jag hoppas att ni är taggade på att lägret ska börja! Jag önskar er en fin början på sommarlovet, att ni får vila ut och peppa igång. Ha det gott, packa i god tid, vila rejält innan och njut av sommaren.
Jag heter Ronja, är 18 år och bor utanför Umeå. För fyra år sedan konfade jag mig själv på Fjällkonfa, och det ska bli så kul att få komma tillbaka igen nu! Jag tar alldeles strax studenten, men utöver det gör jag massa andra saker också. Jag tränar jujutsu och är tränare åt ett gäng små kids som springer runt överallt. Jag sjunger i kör och jobbar dessutom som hamburgarflippare. Tro det eller ej, men trots allt det så är det i fjällen jag älskar att vara mest. Att åka snowboard är nog bland det bästa jag vet, men en heldag med skoter och solgrop uppe på någon fjälltopp slår också väldigt högt. Samtidigt är sommaren i fjällen helt fantastisk. Att få sitta uppe på en topp och blicka ut över hela vägen man tagit sig upp, eller bada i någon liten fjällsjö, är verkligen svårt att slå. Snart möts vi på fjällgården för 2,5 helt fantastiska veckor tillsammans. Glöm inte solskydd, myggmedel eller regnjacka! Ta hand om er, passa på att krama dem ni har nära, så ses vi snart!
Mitt namn är Levi och jag har fått äran att vara den första ledaren som presenterar sig! Jag är 19 år gammal, bor i Mölndal utanför Göteborg och det här är mitt andra år som ledare på Fjällkonfa. Själv gick jag konfades jag här för fyra år sedan, så jag vet precis vilka underbara veckor vi har framför oss. Förutom att jag snart tar studenten så älskar jag att ha mycket för mig. Speciellt träning, musik och vänner får mig att må toppen. Och passande nog så älskar jag att vistas i naturen och fjällen, åka skidor på vintern och vandra på sommaren. På gymnasiet har jag gått estet-musik där jag fått spela en massa musik i tre års tid och utanför skolan spelar jag även trombon i två storband, vilket jag tycker är så oerhört kul! Under lägret så kommer det vara jag som håller i musiken på andakterna. Där får musiken bli ett sätt för oss att uttrycka vad vi känner och sätta ord på det som är svårt. Om ni konfirmander spelar musik så, spelar jag gärna tillsammans med er under lägret. Jag är så oerhört taggad att få träffa er, alla konfirmander, skratta en massa och få massa underbara minnen tillsammans. Glöm inte att gå lite i era kängor och ta hand om er till vi ses i Hemavan! Som vi säger i Göteborg: ”Ha de gött!”
Nu har vi kommit upp i max antal deltagare inför sommarens läger. Det är jätteroligt att se hur högt suget har varit inför sommarens läger. Det finns möjlighet att ställa sig på väntelista om en plats skulle bli ledig.
Morsning korsning alla bloggläsare! Idag är det redaktionen som författar bloggtexten igen (Lova och Erik)
Nu har vi sorgligt nog kommit fram till slutet av slutet; konfirmationsgudstjänst. Vi har fått spendera två och en halv heeeelt fantastiska veckor tillsammans som nu har kommit till ett slut, allt som vi har förberett inför och byggt upp till är nu avslutat. Nu börjar ett nytt kapitel i konfirmandernas liv. Vi har skickat hem dem nykonfirmerade och förhoppningsvis med hjärtat fullt av kärlek och hjärnan fullt av minnen. OCH vi är så otroligt tacksamma för att vi har fått låna och ta hand om dessa underbara personer. Så TACK! <3
Denna stora dag började iallafall i vanlig ordning med en väckning av ledarna kl 8 uppföljt av en magisk och mättande frukost. När frukosten var dammad så hade konfirmanderna lite tid för att fixa sig fina inför dagens alla upptåg. Klockan 9:15 hade vi morgonsamling som idag bestod av att genomföra ett sista genrep av konfirmationsgudstjänstens alla akter. När detta var genomfört så var det bara kvar att vänta för de smått nervösa konfirmanderna. Spänningen byggdes upp ju närmre kl 10 klockans visare slog. Och till sist var det dags!! Dags att smyga upp från källaren till kyrksalen och inleda hela gudstjänsten med dansen som de har övat in så bra.
Dansen uppföljdes av olika saker så som lovsånger, konfirmationsakt, drama och predikan, EPISKT. Efter denna otroliga högtid så gick vi alla ut till baksidan där familjerna och våran eminenta fotograf fick ta lite gruppfoton på konfirmanderna och lite fanpics med ledarna. Typ som denna;
När alla minneskort och lagringsutrymmen var fulla av alldeles för många likadana bilder så rörde vi oss inåt igen för en festlunch.
Måltiden bestod av lax med räkor, potatis och ärtor. Ida åt fyra portioner räkor, så eloge till henne. Antar vi? Under festmåltiden tog vi ledare samt övrig personal emot folkets jubel och tacksägelser för våra insatser. Eloge till oss. Antar jag! Vi fick även tacka Kerstin igen, vilket var fint. Då lunchen och efterrätten (glass med hjortron) var uppäten gick konfirmander och ledare ut på gården för den sista samlingen. ”Cirkel formation!” utbrast Oskar. Det var dags för tårarnas formation, vemodets runda skepnad och VM i kramar. Kram ringen! Det är en fin tradition, och lika fint som vanligt. Det kändes både bra och lite konstigt att ha en sista stund, samlade och tillsammans, som fjällkonfa 25.
Efter kramringen var det städ av annex och konfirmandernas rum. Detta orkar vi inte skriva om och det vore tråkigt för er att läsa om. Win win så att säga. Däremot är den sista städningen alltid lite märklig. Konfirmander beger sig hemåt under tiden, rummen blir tomma och till slut står vi här. Sex ledare, utan de små liven vi är ledare för. Gården känns lugn och fridfull, inte som ett åskväder och orkan på samma gång. Det känns underligt och lite tomt. Men vi är fulla av minnen och tacksamhet för de gångna veckorna.
Om någon av konfirmanderna läser detta så vill vi tacka er, än en gång för att ni var här! Vi har haft så roligt ihop, och ni har varit alldeles underbara att leda. Hoppas ni får Vila ut nu och att resten av sommarlovet är er gott. Tack och åter tack!!
Nu stänger vi igen kiosken för detta året. Vi ses igen, nästa år!
Erik och Lova + resterande ledare: Oskar, Levi, Liv och Hanna
Hejsan, alla kära bloggläsare! Idag skriver Erik och Lova (även kända som red.), och det känns roligt. Nu är avslutningshelgen igång, och mycket spännande har hänt, och mycket spännande kommer hända.
Dagen började med att Torkel, Jason, läraren och Sigge klev in i konfirmandernas rum. Under dova mummel och muttrande läten tappar Jason sitt järnrör på marken, så att det skramlar något otroligt. ”Men Jason, varför har du alltid det där järnröret i fickan?”. ”Du hajar ju inte ett sprätt, man vet aldrig när man behöver ett bra järnrör!”. Ja, jag förstår att det låter lite knasigt. Om någon av er läsare känner igen denna scen, och vet vilken film den finns med i, skriv gärna i kommentarsfältet.
Där efter fortsatte konfirmander och ledare att förbereda för helgens festligheter. Musikerna övade på sin musik, medan de som håller i drama övade på det. Så klart övade även både ledare och konfirmander inför kvällens SPEX!! Jag hoppas att alla bloggläsare fick uppleva dessa spex, men om ni inte fick det så kan jag inte säga mer än att det var EPISKT!!
Efter förmiddagens genrep av uppträdanden och dylikt bar det av mot Lajsaliden. Uppe på Lajsa satte vi (Lova och Erik) upp en tipsrunda. Tipsrundan handlade om konfirmanderna, och händelser eller karaktärsdrag som har lyst extra starkt under lägrets gång. EPISKT!
Vi måste såklart hälsa familjemedlemmar och anhöriga välkomna till Hemavan och fjällkonfa. Så roligt att ha er här! Jag vill även tacka er läsare, som genom åskväder och stormar har läst bloggen och fått uppleva fjällkonfa på avstånd. Tack.
Efter Lajsaliden och roligheterna fortsatte övandet, genrepen och planering. Inte så värst roligt att läsa om, visst?
Maaat! Ja, efter det var det middag. Kerstin (stort tack till alla goda måltider under dessa 30 år) hade lagat nötstek och kokt potatis, och till efterrätt serverades pekannötspaj. Tillbaka till Kerstin. Dessa veckor har nämligen varit Kerstins sista arbetsveckor, pensionen kommer sitta fint och väl förtjänt. Det kommer kännas tomt, men vi är tacksamma för den goda maten (fast någon gång hade man kunnat servera tacos??) och glada leendet på andra sidan disken!
Nu kommer vi till kvällens näst största hållpunkt. Spexet. Jag blir exalterad över att skriva om dessa spex, men båda ”lagen”, alltså ledare och konfirmander förklarade genom stoj och ploj hur en ”helt vanlig” dag på fjällkonfa ser ut. Med hjälp av situationer, händelser och vårt ”lokala lingo” fick publiken uppleva de verkliga konfirmanderna och ledare, ni vet, de som det inte står om i bloggen. Om någon av er läsare, som såg spexet, orkar skriva en lång förklaring i kommentarsfältet till de som inte var där, vore det väldigt schysst!
Nu är det slut på skämtsamma rop, för nu bär det av mot dop. Ja, nu bär det av till umeälven där fyra av våra underbara konfirmander skulle ta det stora steget att döpa sig. Så stort och fint att få dela och uppleva den stunden med de. Tack och grattis till er fyra!
Just nu sitter vi här, jag (Erik) och Lova (känd som Lovalainen eller Looks maxing Lova) i vardagsrummet, på andra våningen i annexet. Konfirmander verkar köra plattan i mattan sista kvällen, så sömn får vänta. Eller ska man säga Vila? Imorgon väntar konfirmationsgudstjänst och slutet på avslutningen av fjällkonfa. Jag och jag, (Erik och Lova) önskar er, alla, en riktigt god natt (s sömn).
/Erkilainen och Lovalainen
Toodles!!
Ps. Såhär ska en riktig blogg skrivas, host host..konfirmander…
Ds. Om ni känner igen frasen Toodles här i bloggen, lämna gärna en kommentar. Det visar på att du har varit med förr!
Hejsan kära bloggläsare. Idag har det varit en schemabrytande dag.
Vi började med sovmorgon till klockan tio. Sedan så fick vi en mack frukost. På morgon samlingen så var det en vanlig samling ( lit tråkigt). Och efter den så skrev vi komplimanger på papper åt varandra. Sedan så gick vi igenom dansen och det var roligt… (Ni får veta mer sen:) Och efter det så skrev konfirmanderna en pjäs om en dag på fjällkonfan och det var väldigt mycket kaos när vi övade (helt sanningsenligt).
Efter det så blev det middag biffar med potatis, lingonsylt och inlagd gurka,jätte gott. Efter det så gick vi igenom konfirmations gudstjänsten och så övade vi på hur vi skulle gå,stå och sitta. Efter det så övade halva gruppen på att spela musik och andra skrev ett drama.
Vi tycker också att lägret hade gått jätte fort. Det var som att vi kom hit igår och att vi redan ska hem,vi önskade att vi kunde stanna här lite längre. Turerna som vi hade gått på har varit jobbiga men ändå roligt då när vi kom fram och Det var typ allt. Det hände konstiga saker idag men det blev inte mycket att skriva om 🙂
Tjoo Tjoo!! Just nu så skriver Jonah och Maja. I morse blev vi väckta av Oskiboiiii (Oskar med K) och Levi som hade disko i våra sovrum. Efter det så hade vi frukost och morgonandakt som vanligt. Efter det så behövde vi göra provet som vi har pluggat till och det var förvånansvärt svårt men, som tur gick ändå bra för alla. När alla var klara med provet fick vi även info om dagens tur som inte var en tur utan att allt skulle städas och dammtorkas, vi hade fått samma stationer om tidigare att städa. Vilket va ganska skönt, för att man redan visste vad som skulle göras.
Efter lektionen så fick vi soppa till lunch och typ en halvtimme innan vi börjande städa. När vi väl hade städat våra stationer som var källaren, övervåningen och annexet. Efter då så fick man gå upp och städa sina rum. Ganska direkt efter att de flesta blev färdiga med att städa sina rum så fick vi mycket information om konfirmationsgudstjänst och började även planera till det. Sedan tog vi och tränade på våran dans (som är väldig proffsig) innan vi fick lite rast och efter det middag, idag blev det kyckling och ris med kladdkaka till efterrätt.
Nu ska vi ha en rolig kväll med massa tävlingar och vi får även vara uppe senare idag, som verkligen uppskattas av konfirmanderna(dock inte av ledarna). Idag hade vi även nya personliga samtal, där vi snackade om konfan, förväntningar och ens roll i gruppen.
Hejsan svejsan alla rumpnissar! Idag är det Arvid och Vera som skriver. Dagen startade med att vi blev väckta med bastudans och Erik hade en blomspruta som han dränkte folk med. Sen åt vi frukost och efter det kom det första Narnia-kapitlet för dagen. Direkt efter det behövde alla ta sitt pick och pack och skynda sig till bussarna, och för första gången på hela lägret var Arvid inte sist (det är värt en applåd). Absolut ingenting hände i bussen.
När vi kom fram var det en relativt kort vandring fram till ett hål i marken, som också kallas Östra Jordbäcksgrottan. Då åt vi våran lunch som vi hade packat med oss. Sen gick bästa Mojo-man igenom vad vi skulle göra, och hur vi skulle göra för att inte dö. (Det är viktigt med säkerhet.) Efter det gick vi ner i grottan i två olika grupper, en med Mojo-man och en annan med Oskiboiii. Där nere var det trångt och blött, men vi överlevde. När vi kom till ett ställe där man kunde sätta sig så testade vi att släcka alla lamporna på hjälmarna för att uppleva totalt mörker. Vera tyckte att det var så skönt att hon ville somna där inne. Sen gick vi ner för ett vattenfall och in i en del av grottan där man kunde stå rakt. Det var fett ballt. Vi gick totalt 150 meter innan vi inte fick gå längre. Efter det gick vi upp igen och Ida fick gå längst fram. När vi kom upp igen jublade alla och vi läste det andra kapitlet Narnia för idag. Efter att vi hade fikat lite till så började vi gå hem, men innan vi kom fram stannade vi vid en annan grotta som var mycket mindre. Några tog en snabb titt i den sedan gick vi till bussarna och åkte hem. Till middag var det potatis och firre. Under middagen så läste liv det tredje kapitlet av Narnia för idag. Sen gick vi upp till kyrksalen och Oskiboiii läste det sista kapitlet i Narnia. och efter vi hade lyssnat färdigt så gick vi till annexet och kollade på filmen Narnia: Häxan och lejonet. Vi åt kvälls fika och sen var det kvällsandakt, då hade vi praise-party med lovsång och dans. Vera missade tyvärr hela andakten för hon blödde näsblod. Sen var det godnatt. Puss och kram skumbanan.
Contains information related to marketing campaigns of the user. These are shared with Google AdWords / Google Ads when the Google Ads and Google Analytics accounts are linked together.
90 days
__utma
ID used to identify users and sessions
2 years after last activity
__utmt
Used to monitor number of Google Analytics server requests
10 minutes
__utmb
Used to distinguish new sessions and visits. This cookie is set when the GA.js javascript library is loaded and there is no existing __utmb cookie. The cookie is updated every time data is sent to the Google Analytics server.
30 minutes after last activity
__utmc
Used only with old Urchin versions of Google Analytics and not with GA.js. Was used to distinguish between new sessions and visits at the end of a session.
End of session (browser)
__utmz
Contains information about the traffic source or campaign that directed user to the website. The cookie is set when the GA.js javascript is loaded and updated when data is sent to the Google Anaytics server
6 months after last activity
__utmv
Contains custom information set by the web developer via the _setCustomVar method in Google Analytics. This cookie is updated every time new data is sent to the Google Analytics server.
2 years after last activity
__utmx
Used to determine whether a user is included in an A / B or Multivariate test.
18 months
_ga
ID used to identify users
2 years
_gali
Used by Google Analytics to determine which links on a page are being clicked
30 seconds
_ga_
ID used to identify users
2 years
_gid
ID used to identify users for 24 hours after last activity
24 hours
_gat
Used to monitor number of Google Analytics server requests when using Google Tag Manager
1 minute
You can find more information in our Cookie Policy and .