Anmälan till 2024 är öppnad

Nu finns det möjlighet att anmäla sig till Fjällkonfa 2024. Lägret startar fredagen den 14 juni och avslutas söndagen den 30 juni. Till avslutningshelgen (29-30 juni) hoppas vi att familjer och anhöriga ansluter.

Fjällkonfa är en unik möjlighet att under drygt två veckor lära känna nya kompisar, uppleva fjällvärlden, lära sig mer om sig själv och kristen tro, utvecklas, skratta, kanske gråta en skvätt (inte minst när lägret är slut) men framförallt ha det väldigt, väldigt bra!

Vi vågar lova lägerveckor som du sent kommer att glömma!

Klicka här för att läsa mer och komma till anmälningslänken

Det var vi som var med på Fjällkonfa 2023 🙂
Publicerat i Dagbok 2023 | Lämna en kommentar

Dag 18-22: Recap, avslutning och farväl

Hej kära bloggläsare!

Sedan senaste inlägget har det hänt en del. Vi hann bland annat gå på en sista tur upp till Atoklimpen. Det var en fantastisk tur tyckte de flesta, till och med Oskar som brukar tycka att detta är en av de värsta turerna, dels för att det alltid blir stressigt att ta sig hem till middagen. Men denna gången gick det som smort och Oskar var på gott humör nästan hela turen :). Påväg upp fick vi höra lite spännande historia om berget berättad för oss av André och Oskar.

Påväg upp på mäktiga Atoklimpen

Lite fakta om Atoklimpen: Atoklimpen (även kallat Atoklinten på svenska, Aatoeklibpie på sydsamiska och Átoklimpoe på lulesamiska) är ett speciellt berg vars topp är belägen på en stor rygg av sten. Berget har inom samisk mytologi en betydande roll och är heligt. Tidigare tillbad man berget och på samiska betyder namnet helt enkelt ”det där berget”.

Uppe på Atoklimpen fikades det och det spanades även på renar. Efter fikat fortsatte nästan alla hela vägen upp till toppen där det endast fanns tid för en snabb gruppbild innan det var dags att bege sig neråt igen. På nervägen blev det en del parkour för parkourbros (men inte under de stenigaste partierna). FRÄÄÄÄNT.

Fika med renar som utsikt
Gruppbild på toppen
Parkour bros påväg ner i full fart!! Här får man akta sig!

Dag 19: Dagen efter Ato var det prov, städ och övning som stod på schemat. Morgonlektionen inleddes med ett prov för att kolla så att alla konfirmander har lärt sig något på lektionerna. Ett prov som alla konfirmander inom equmenia gör…eller hur var det nu…

Efter provet var det övning av dans och musik till söndagens gudstjänst som var prio ett fram till lunch. SPÄNNANDEEE. Efter den goda lunchen var det dags för städning inför helgen och när konfirmanderna hade städat så att alla golv, lister, fönster och annat glänste fick dom vila lite och sedan blev det dags för lekar. Först kördes en Bäst i test omgång där konfirmanderna var indelade i fyra lag i vilka de tillsammans skulle lösa kluria utmaningar på tid. Allt från att kasta tepåsar i en kopp till att lista ut karatetantens yrke.

Dansövning
Karatetanten redo för BIT

Senare på kvällen spelades Jeopardy som ledde till en del konflikt mellan lag och domare men främst mycket skratt. Denna kvällen avslutades med grillning, volleyboll och pingis som pågick ända till kl 01:00 (och till och med lite längre för vissa).

01:12, GAAAAAALET!!!

Dag 20: Följande dag (fredag) inleddes med sovmorgon och resten av dagen gick åt till att öva, öva och öva lite till inför helgen. Både på spex, dans och musik. Under dagen började även anhöriga droppa in på gården.

Dag 21: Lördagen började med ännu lite mer övning inför helgen och ett försök till att hålla konfirmanderna borta från sina anhöriga ett litet tag till. Till lunch var det nämligen så att de gemensamma aktiviteterna med anhöriga började. Efter den gemensamma lunchen begav sig alla till laisaliden för en kort vandring med tipsrunda innehållande frågor om konfirmanderna, en fråga om varje konfirmand. Denna tippsrunda var lättare för vissa än för andra, och tro det eller ej men det var lättast för konfirmanderna. Galet va?

Efter tipsrundan gick några av de anhöriga drottningleden tillbaka till Hemavan medan andra åkte bil och det gjorde även vi. På gården fortsatte övning inför kvällens spex och morgondagens gudstjänst. Spexet hölls efter middagen och hur lyckat blev inte det?!?

Oskars lektioner tolkat från konfirmandernas synvinkel
Frukost tolkat från ledarnas synvinkel

Efter det väldigt lyckade spexet var det dags för dop där fem av våra fina konfirmander döptes. Det blev en magisk kväll nere vid Umeälven i Guds närvaro.

Dag 22: Och så, till sist, var den stora dagen kommen; avslutningsgudstjänst och konfirmation, festlunch, kramring, utflytt och hemfärd. Efter tre helt underbara veckor släpper vi nu ut ”våra” fågelungar ur boet för att låta dem segla vidare på Guds väg. TACK för de här veckorna, ni är heeeelt fantastiska. Glöm aldrig att Gud är med er och älskar er, för alltid!!!

P.s. vattenmelonen Conrad är saknad men jag (Lova) måste ändå säga att han var väldigt god

Toodles <333

/Ledarna – fjällkonfa 2023

Publicerat i Dagbok 2023 | 1 kommentar

Dag 17: Tillit, ”girl night” och nattvard

Tjenare kexet står du här och smular? Idag är det Tuva-Li och Salome som skriver blogg och eftersom det är 4th of july så skriver vi hela bloggen på engelska! fast näe det låter jobbigt, vi struntar i det.

Vi började dagen i tystnad en halvtimme för tidigt med att smyga in i allrummet för att sitta och vänta på födelsedagsbarnet, Assar. Vi skulle lura honom att han hade försovit sig och det lyckades absolut 100% ….

Efter det så åt vi som vanligt frukost och Lova läste sedan Narnia för oss på morgonsamlingen. Vi hade sedan lektion med tema kärlek, sex och relationer där vi lärde oss fantastiskt bra raggningsrepliker. Vid lunchen Klockan 12 som bestod av RAGGmunkar med bacon fick vi jordgubbstårta till efterrätt, mycket uppskattat. På eftermiddagen körde vi olika tillitsövningar, vi började med att kasta ägg (kokt som tur var).Vi turades om att vara bilar som blev styrda av dem utan ögonbindel. Efter det föll vi och blev för det mesta fångade. Sist men inte minst tog vi oss igenom ett spindelnät utan att nudda det, vi fick igenom hela gruppen på 20 min och 37 sek genom att våldsamt men strategiskt kasta varandra!

Till middag åt vi kyckling, ris och kladdkaka med mycket grädde.

Vi hade girl power bollen reunion då vi hade tjejhäng resten av kvällen (det som hände där stannar där). Killarna hade killkväll (pingisturnering).

Kvällsfika! det var som vanligt, mackor, slagsmål vid brödrosten, osv .

Dags för andakt, vi hade nattvard, vi fick smaka på en delikatess även kallat oblater (det mest smakrika brödet som finns) som vi fick doppa i vin.

Det var allt, tack för att ni läste.

Puss Puss, toodles :))))

Publicerat i Dagbok 2023 | Lämna en kommentar

Dag 16: Flygplan, grottor och Narnia

Tja tja bloggen! Det är Per och Astrid era favoritbloggare igen tillbaka med en mörk blogg.
Vi vaknade av ”Sultan of swing”, en mycket trevlig väckning. Ovanligt lugn. Vi hade en vanlig
frukost och helt normal morgonandakt. Efter detta fick vi vika flygplan med en hand och
sedan tillsammans två och två (detta symboliserade församling och bön, men vi kommer inte
ihåg hur). En extremt lärorik lektion.

Nu nalkades ett spännande äventyr, efter en tidig lunch och termospåfyllning så hoppade vi
in i bilarna och begav oss mot Kåtaviken. Väl där följde vi våra erfarna superman guider
Jörgen och Mojo. De berättade många intressanta saker, som till exempel vad en dolin är
och olika sätt att lokalisera grottor. Vi passerade många coola ställen och tillslut var vi
framme vid vår destination Östra Jordbäcksgrottan i Kåtaviken. Här delades vi upp i tre grupper.

Vi var i grupp ett och grupp två och fick gå ner först medan grupp tre stannade, fikade och Emil tände en eld trots det blöta vädret. Nu kanske ni undrar hur det var att klättra ner i grottan. Det var trångt, ingången var den trängsta passagen i hela grottan. Sedan möttes vi av
spetsiga väggar och ett oändligt mörker, men just detta gjorde inget eftersom vi hade
hjälmar och pannlampor med oss. Vi kravlade ner till busshållplatsen där vi fick ta del av
väldigt intressant information, bland annat om en före detta stalaktit som formats i grottan
under flera tusen år. Tyvärr hade någon okänd med brist på intelligens och förnuft brutit av och tagit denna stalaktit ifrån dess hem i kalkgrottan för X antal år sedan. En stor sorg. Vi fortsatte ner i grottan igenom underjordsbäckar och blöta stenar. Tillslut tog vi oss ned till platsen där vi inte fick gå längre och där fick vi ta del av totalt mörker. Om ni undrar hur det var så var det mörkt (Astrid tyckte inte om det).

Vi kröp upp ur grottan i en mycket trång gång och kom upp i en bäck där vi fick möta
dagsljuset igen. Sen fick grupp tre gå ner, vi fikade och jag (Per) höll Emils eld vid liv tills även
han tog sig upp ur grottan. Efter detta gjorde Parkour-Boys en comeback tack vare att
fantastiska Liv och Erik gick med på att ta hand om våra ömtåliga ryggsäckar. Jag (Per) gjorde
värsta kraschen, men överlevde utan några skråmor.

Vi åkte hem och fick käka god middag. Sedan såg vi på Narnia, hade en kort kvällsandakt och därefter väntade våra varma, sköna sängar på oss.

God natt bloggen! Vi ses en annan dag!

/Per och Astrid

Publicerat i Dagbok 2023 | Lämna en kommentar

Dag 14-15: De stora, uråldriga och magiska isarna

Tjenare Tjenare!

Max och Linnéa här! Idag vaknade vi en timme tidigare och åt frukost innan vi åkte iväg i bilarna mot Norge och glaciären. Under bilfrärden stannade vi vid en massiv vattensamling (damm). Under pausen sparkade gymnasten iväg sina skor långt bort i skyn. Med nöd och näppe landade skorna 12 cm från kanten ner mot avgrunden. När vi klev ur bilarna på parkeringen blev vi genast attackerade av miljoners miljarders brämsar. Erik dödade 70 brämsar under denna dag. NÖÖJD.

Med oss på turen hade vi guiderna Jörgen och Mojo (två erfarna glaciärare). När vi blivit utrustade med isyxor, stegjärn och selar påbörjade vi vår vandring mot den uråldriga isen. Vandringen var tuff och svettig. Tårarna rann, blodet likaså men humöret var på topp och vi klarade oss upp på en rekordsnabb tid (nästan) enligt Mojo.

Vi stannade och fikade vid en klarblå fjällsjö. Vars vatten var blått som himmelen, vars smak liknande nyspunnen sockervadd. Därefter fortsatte vi vår långa vandring ner mot isen. Framme vid isen förberedde vi oss för utflykten på det vita. Mojo visade hur vi skulle gå, hur vi inte på repen skulle stå och hur vi isfallet skulle nå.

Under glaciärbestigningen fick vi se kväveoxiderad is, kolla ner i bäckar och isbrunnar. Vi fick även klättra längs med smala ryggar på isen med hjälp av isyxor och viljestyrka. Senare fick vi även ge oss in i en isgrotta (den coolaste delen av äventyret enligt oss).

När vi var klara på glaciären började vi vandra i strålande solsken ner mot bilarna och begav oss till vår camping plast där vi satte upp tält. Till middag åt vi tacos och till efterrätt serverades skogsrejv med Ottos egen komponerade låtar. CRAAAZY. Sen sov vi. Eller?

Morgonen därpå så var det grötfrukost och hemfärd. Grotturen blev tyvärr framflyttad till dagen därpå. Men det kanske var lika bra eftersom att alla var väldigt trötta. När vi kom hem till fjällgården hände det inte mycket. Till lunch fick vi äta matsäcken som vi skulle ha haft till grottorna och det var inte så gott. Därefter hängde vi upp bla de blöta sovsäckarna och chillade innan vi hade kvällslektion om apostlarna och mission.

Under lektionen sjöng Kathy en låt för oss. Tillsist var det kvällsfika och andakt.

/Max och Linnea.

Publicerat i Dagbok 2023 | Lämna en kommentar

Dag 14

Hej bloggisar! Ledarna Liv och Erik här!
Just nu sitter vi i den fina dodgen och lyssnar på ” This land is your land” av Bruce Springsteen och laddar upp.

Idag ska vi nämligen klättra på glaciär! Vi ska övernatta nedanför och sedan klättra ner i grottor imorgon. Därav kommer det inget blogginlägg mer än detta, på ett tag.

Önska oss lycka till🥰

Toodles!!

/ Liv och Erik

Publicerat i Dagbok 2023 | 4 kommentarer

Dag 13: Storstäd, Ica-familjen och macarena.

Hejsan svejsan kära bloggisar! Idag är det Moa och Lucas som skriver. Vi har määängder av händelser att dela med oss av till er.

Dagen började som vanligt med väckning, där de coola ledarna var städtanter. Med hjälp av dammsugare, sprayflaskor och ljuvlig musik fick de en rungande väckning idag. Därefter vankades frukost, men den vet ni självklart om. Likaså med morgonandakten.

Därefter var det lektion om Jesus liv. Grupper om tre fick göra draman om liknelser som Jesus berättade för folket. Max framförde i ett av de tre dramana en fin, vacker och magisk längdskidsåkningsteknik. Sen var det lunch, en jätte go fisksoppa. Sen var det städning av hela gården. KUL. Under städning gjorde NÅGON sönder en pall, och fick Lucas att börja blöda i ansiktet. NAJS. Efter städningen var det fritid, där Ica-rushen blev dagens vandring. Bullar, munkar och bananchips stod på listan för Ica-familjen. Smaskens.

Därefter började vi packa inför övernattningen imorgon. KUL KUL KUL. Därefter var det lektion, där Hanna pratade om nattvard och dop. Dräkter, stålskor och hjälmar testades för grott turen. Under testningen hade vi dansparty, där Moa styrde Macarena.

Nu har vi haft kvällsfika och andakt. MYS MYS MYS. Nu ska vi sova!

Toodles!

/Moa, Lucas och sekreteraren (Erik)

Publicerat i Dagbok 2023 | Lämna en kommentar

Dag 12: Larver, får och parkour-bros

Tjena kära bloggläsare! Idag är det Sofia och Emil som skriver igen (de coolaste coolingarna). Dagen började så larvigt för att de två larverna Liv och Erik attackerade alla konfirmander. OJ OJ! Quote of the day: ”Jag vet inte vad som hände. Helt plötsligt vaknade jag och hade Liv i en sovsäck över mig och jag visste inte vad jag skulle göra” – Gustav. Vi vill också tillägga att Erik låg på Per samtidigt som detta hände.

Sedan var det dags för frukost i vanlig hast. Efter frukosten så var det den vanliga morgonandakten men sen bloggers måste vi bara säga. Det var helt gaalet. Vi stack direkt iväg till Gryttind i Norge, 45 minuters bilfärd, bara heeelt craaaazy. Där fick vi gå över en läskig hängbro och innan det fick vi gå över en planka. Efter broarna var det dags för vadning. Oskar som inte gillar att bada fick stå i vattnet länge och hålla i repet, vilket han inte uppskattade så mycket. ”Vadningen var lite speciell för att när man gick ner med benen i vattnet så var det lite kallt och strömt sen så fick man gå på stenarna under vattnet men halvvägs kände man inte riktigt fötterna längre och inte stenarna heller” (Quote av Emil). Vi såg vattenfall och det var heelt sjuuuuukt. Det var det största vattenfallet vi någonsin sett. Det var över en halv meter. Sedan stannade vi vid en sjö och käkade lunch och man fick också bada, men det gjorde ingen på grund av att alla var rädda för det stora sjöodjuret som lurade nere i vattnet. Sådana finns i alla norska sjöar.

När maten var uppslukad av konfirmanderna och ledarna likaså fick vi gå fårens väg upp för sista biten av berget. WOW! Uppe på toppen började det regna och det var jättesorgligt. HALLÅ! Är ni med bloggen?! Lämna en kommentar om ni också är rädda för regn, snälla! ”Jag tror att Emil är gjord av socker för att han är rädd för regn” – Oskar. ”Jag är faktiskt inte gjord av socker och jag är inte rädd för regn!!” – Emil.

På vägen ner så hände det galnaste galnaste galnaste. Gruppen parkour-bros startades och hela berget, hela vägen ner, var en parkourbana. Ni förstår fåren blev så rädda att de sprang iväg. Sedan var det dags för vadning igen. BUUUU! Men då var Oskar tydligen glad. Han stod och sjöng i vattnet även fast det var mycket kallare och regnade. Till sist var det dags för hemfärd där den efterlängtade middagen avnjöts. OCH VET NI VAD BLOGGEN! DET VAR FALUKORV! OCH ALLA FRÅN FALUN BLEV HELT GALNA. Lämna en like och en kommentar om ni kommer från Falun!

Efter middagen var det dags för alla killar att basta. Det var eeeepiskt! Men det som händer i killarnas duschar, omklädningsrum och bastu stannar där. Sedan var det dags för lektion. Allt mellan himmel och jord hände under denna lektion. Det var mycket skratt (VÄLDIGT mycket skratt) som handlade om VÄLDIGT många gaaaalna saker. Emil bestämde sig för att lyfta vikter på lektionen, Otto bestämde sig för att bita sig i armen och sedan som pricken på I:et kom Mojo förbi med sin gräsklippare utanför fönstret och det bloggen var bara en liten del i det hela.

Det hände inte så mycket mer. Vi åt kvällsfika i vanlig hast och hade kvällsandakt med Liv som pratade. OCH sist men INTE minst så är det VI som skriven bloggen blogg blogg. Blogg.

/Emil och Sofia

Publicerat i Dagbok 2023 | 4 kommentarer

Dag 11: Jesus, djupa gropar och fin besök

Hejsan svejsan, Gustav och Aina här! Idag fick vi sovmorgon. Hurra! Vi blev väckta av inga mindre än självaste Hooja! Kul! Efter väckning blev det så klart frukost, sedan hade vi morgon samling och läste Narnia. Efter det blev det dags för första lektions passet för dagen. Under det pratade vi om Jesus, vi berättade om vad vi konfirmander visste om Jesus och vi fick så klart lära oss mer om honom.

Efter lunchen for vi iväg och badade i Solberg. Där blev det spikeballspelande och så grävde vi ett stort hål i sanden. Vi fick saft och bullar som lite proviant! Regional kyrkoledare André bjöd även på glass. Sedan for vi tillbaka och åt middag. Idag bjöds det på lax och potatis. Till efterrätt blev det glass. Under andra lektions passet fortsatte vi att prata om Jesus och såg en kort bit av en film om Jesus. Nu väntar kvälls fika och andakt.

Godnatt våra små gullipluttar!

/ Gustav och Aina

Publicerat i Dagbok 2023 | Lämna en kommentar

Dag 10: Hemgång, Superman och nya underkläder

Tjena mors, galosch!

Vi heter Assar och Ester och idag ska vi berätta om våran fantastiska dag. Idag blev vi väckta av Oskar kl.08:04 , vilket är en 4 minuters lång sovmorgon. Vi åt en trevlig frukost bestående av äppelochrussingröt och mackor med mjuk renost och en kopp oboy. Efter frukosten började vi packa ihop våra tält. Tjejerna vann överlägset i ”plocka ner tältet tävlingen” och sedan gick vi skallgång för att plocka upp skräpet.

Alla slängde på sig sina ryggsäckar förutom Emil som fyllde sina vattenflaskor. Sedan bar det av ner mot bilarna. Där väntade Hanna i all sin prakt, som vi har saaaaknat de (likaså Lova). Vi mötte ett hinder, Dodgen startade inte. Oj oj oj vilekt stress moment. Men Oskar, även kallad ”Hemavans andra superman” räddade oss med startkablar.

Väl hemma plockade vi ut grejorna ur våra väskor och lade de på gräset för vädring. Sedan väntade en smaskig lunch, raggmunk med stekfläsk. SMAAARIIIIGT. När vi hade smörjt kråset var det håltimme. Då väntade duscharna samt nya underkläder för hela bunten.

Därefter blev det Ica-rusch och kladdigt bak. Men det kladdiga var torrt istället för kladdigt. Vi har ätit middag, kollat film med strömavbrott samt kvällsandakt. Nu väntar bäddarna för oss. Gonatt kära läsare.