Dag 14-15: De stora, uråldriga och magiska isarna

Tjenare Tjenare!

Max och Linnéa här! Idag vaknade vi en timme tidigare och åt frukost innan vi åkte iväg i bilarna mot Norge och glaciären. Under bilfrärden stannade vi vid en massiv vattensamling (damm). Under pausen sparkade gymnasten iväg sina skor långt bort i skyn. Med nöd och näppe landade skorna 12 cm från kanten ner mot avgrunden. När vi klev ur bilarna på parkeringen blev vi genast attackerade av miljoners miljarders brämsar. Erik dödade 70 brämsar under denna dag. NÖÖJD.

Med oss på turen hade vi guiderna Jörgen och Mojo (två erfarna glaciärare). När vi blivit utrustade med isyxor, stegjärn och selar påbörjade vi vår vandring mot den uråldriga isen. Vandringen var tuff och svettig. Tårarna rann, blodet likaså men humöret var på topp och vi klarade oss upp på en rekordsnabb tid (nästan) enligt Mojo.

Vi stannade och fikade vid en klarblå fjällsjö. Vars vatten var blått som himmelen, vars smak liknande nyspunnen sockervadd. Därefter fortsatte vi vår långa vandring ner mot isen. Framme vid isen förberedde vi oss för utflykten på det vita. Mojo visade hur vi skulle gå, hur vi inte på repen skulle stå och hur vi isfallet skulle nå.

Under glaciärbestigningen fick vi se kväveoxiderad is, kolla ner i bäckar och isbrunnar. Vi fick även klättra längs med smala ryggar på isen med hjälp av isyxor och viljestyrka. Senare fick vi även ge oss in i en isgrotta (den coolaste delen av äventyret enligt oss).

När vi var klara på glaciären började vi vandra i strålande solsken ner mot bilarna och begav oss till vår camping plast där vi satte upp tält. Till middag åt vi tacos och till efterrätt serverades skogsrejv med Ottos egen komponerade låtar. CRAAAZY. Sen sov vi. Eller?

Morgonen därpå så var det grötfrukost och hemfärd. Grotturen blev tyvärr framflyttad till dagen därpå. Men det kanske var lika bra eftersom att alla var väldigt trötta. När vi kom hem till fjällgården hände det inte mycket. Till lunch fick vi äta matsäcken som vi skulle ha haft till grottorna och det var inte så gott. Därefter hängde vi upp bla de blöta sovsäckarna och chillade innan vi hade kvällslektion om apostlarna och mission.

Under lektionen sjöng Kathy en låt för oss. Tillsist var det kvällsfika och andakt.

Toodles!

/Max och Linnea.

Om Oskar

Bloggansvarig och fjälledare
Det här inlägget postades i Dagbok 2023. Bokmärk permalänken.