Dag 11 – Från Njölpen till Tanzania

Vi vandrar hemåt

Utsikten och vädret var helt otroligt

Tjenare bloggen

Halv 9 kom Oskar och väckte oss med en sång också berättade André en morgonsaga om den lilla regndroppen . Det fanns ingen gröt idag eftersom vi inte hade nog med t-sprit. Så vi fick överleva på varma koppen och mackor. När vi hade ätit klart fick vi diska stormköken. Sen var det dags för tälttävlingen. Och tjejerna vann med typ 15 sekunder (fast dom fick ju hjälp av Frida och Sofia). När alla hade packat sina väskor så läste Frida ur undercentralen. Sen började vi vandringen hem.

Sofia talar om mission

Vi hade strålande sol. (för en gångs skull.) Och det tog ungefär en halvtimme att gå ner. Sen när vi kom till fjällgården så åt vi pannkakor till lunch och det var hur gott som helst, efter att ha levt på mackor i 2 dygn. Sen fick några hänga upp tälten medans resten fick diska stormköken.(Jag fick diska stormkökenL). Det var bland det tråkigaste jag har gjort på det här lägret. För nästan alla grytor var typ svarta av kaffe och sot. Så det tog en evighet att diska dom. Efter att vi hade diskat klart fick vi ledigt till middag. Dom flesta passade på att packa ur sina ryggsäckar och duscha.

Till middag fick vi köttgryta. Sen hade vi en lektion med Sofia som berättade om när hon var en missionär i Afrika (Tansania) i 7 månader. Om hur otroligt fattigt dom flesta levde där. En tredjedel av befolkningen där lever på ungefär 5 kronor om dan. Det var intressant att lyssna på och fick en att tänka på hur tur vi har som bor i Sverige. Sen åt vi kvälls fika och hade andakt efter det som vanligt.

/Mattias

Mattias leder <insert="valfri butikskedja">reklam på fjället

Det här inlägget postades i Dagbok, Dagbok 2011. Bokmärk permalänken.

Ett svar på Dag 11 – Från Njölpen till Tanzania

1. Maria Högberg skriver:

Hej hopp Emma N! Förstår att ni har det superkul! Njut av sista veckan. Var rädd om ledarna så att de klarar slutspurten också! (Fast jag tror de klarar rätt mycket bus….) 😀 Bamsekramar från en gammal faster Mia