Dag 6 – Midsommar

Redax: Sent omsider kommer här blogginlägget för igår, ni kommer att förstå varför..

IMG_2141Igår var det äntligen midsommar och vi väcktes som vanligt av k2orna som kom indansandes till låten Friday. Nu börjar alla komma in i det här så vissa utsattes till och med för tredje väckningen. Som tur är det bara första veckan så tredje väckningen har inte hunnit blivit så illa men det var inte direkt omtyckt av de som slöade sig på morgonen. På morgonsamlingen läste Sverker som vanligt och vi gick sedan ner på lektion. På lektionen reflekterade vi över vad av det onda som är Guds fel och vad som är människans.

Till lunch fick vi midsommarbuffé. Efter det gick vi ner på byn och firade midsommar med folket här i Hemavan. Vi dansade runt midsommarstången och hade dragkamp. Efter firandet hade vi en fototävling i lag. Vi fick en lista med saker vi skulle få med på bild. Efter tävlingen gick vi till matsalen och Johanna hade lagat god mat som alltid. Denna gången blev det kyckling och ris med jordgubbar och glass till efterrätt (vissa tog mer än andra*host host* Emma och Daniel L).

IMG_2248 IMG_2216 IMG_2206 IMG_2260

Under middagen berättade Klas tydligt vad vi skulle ha med oss till den efterlängtade skidturen och att vi skulle vara hemma vid ca. 2 på natten. Alla packade hysteriskt och tillslut kom vi iväg. Som i vanlig ordning krånglade bilarna lite men denna gången exploderade ingen.

IMG_2320När vi kom fram till Norge och till Krutfjell där vi skulle åka så fixade vi med skidor och pjäxor fast på våra väskor. Vi gick i ganska högt tempo i ca 2 timmar innan den första älskvärda fikapausen kom. Redan då var alla super glada över den otroligt (!) fina utsikten. Vi fortsatte gå och när vi nästan var uppe stannade ett gäng och åkte (?) därifrån medan resten gick upp till toppen. Man kan säga att det var en spännande skidtur då det var väldigt mycket skare och svåra branter. Vi kan ju bara säga att det gick bättre för vissa än för andra. Vissa (kanske jag, Signe M) gav upp efter ett tag och satte på sig kängor och började vandra nedåt. Som tur var hittade jag Jonny och ett gäng som vi hade otroligt roligt med sista biten ner (egentligen var vi bara trötta). När vi kom ner var klockan kanske 02.30 och Viktor och William hade börjat grilla hamburgare som alla njöt otroligt mycket av. Vid 04 kom vi äntligen iväg och var hemma strax efter 5 (vi skulle vara hemma vid 2 enligt Klas). Alla föll pladask i säng då vi var väldigt trötta och kalla och somnade i princip direkt.

Signe M och Jonny

Redax: Bilder från skidturen kommer i ett separat inlägg.

Det här inlägget postades i Dagbok, Dagbok 2015. Bokmärk permalänken.