Dag 10 – tystnad, utflykter och en ren

Hej Bloggen!

Inlägget kan vara svårt att förstå tidsmässigt eftersom att jag skriver detta dagen efter och för att ingen förutom ledarna under hela dagen fick veta vad klockan var.

IMG_2050Idag eller rättare sagt igår vaknade vi (vi som var på fjället) ungefär vad vi trodde var vanlig tid men vi kan inte veta exakt när eftersom att ingen fick ha med klocka eller telefon. Även fast några senare fuskade och kollade på klockan på en kamera så var det på ett sätt skönt att inte veta exakt vad klockan var hela tiden. Detta ledde dock till vissa problem, bland annat så gick Ville och Felix upp två-tre timmar innan alla andra i tron om att det var morgon. De fick den följande dagen veta att de hade vaknat ca klockan 05.45.

Efter frukosten så gick K2orna ut på vandring, de skulle vara för sig själva på fjället utan att prata med varandra i ca sex timmar. Konfirmanderna skulle också vara för sig själva men dock bara i två timmar. Vi fick ta med oss liggunderlag och sovsäck till ett eget ställe på fjället. Ställena skulle vara på så långt avstånd från varandra att vi inte skulle kunna prata med eller störas av varandra. Den enda nackdelen var att vi behövde se lägret vilket ledde till att vissa mest väntade på att tiden skulle ta slut och på att få värma sig i tältet. Vi fick tiden till att bara vara för oss själva och tänka… eller sova, vad timmarna använde still varierade. När tiden var slut så fick vi soppa, bröd och ägg till lunch som skulle ätas i tystnad. Kort därefter kom Ville med en ren eller ja ett renhuvud som han (enligt sin egen historia) fått när en björn dödat en ren efter att ha dödat björnen och sedan ätit resten av renen.

IMG_2091Efter lunchen gick Konfirmanderna själva ut på en vandring till en närliggande topp där vi stannade för att fika bullar. På vägen ner blev många kissnödiga och sprang sista biten men annars höll vi ihop gruppen hela vägen. Till middag blev det pasta med köttfärssås, mycket köttfärssås –  allt blev inte uppätet så vi fick slänga resterna eftersom att vi inte ville bära det tillbaka till gården #miljövänligt. Efter maten fick vi lära oss en av Sverkers lekar som gick ut på att göra ljud och rörelser, själv förstod jag inte riktigt hur man skulle göra eller vem som hittade på en så konstig lek.

Andaktsutsikt andra kvällen.

Till kvällsfika behövde vi äta upp allt bröd vi hade med eftersom vi inte ville bära det hem igen. Vi gick och la oss klockan ehhh ungefär 22.00 tror jag för den andra och sista natten i det trånga tältet.

//Samuel Sandlund

Det här inlägget postades i Dagbok, Dagbok 2014. Bokmärk permalänken.