Dag 6 – Midsommar

Hej kära bloggläsare! (Bilder finns hittas här)

Idag bloggar jag (Sofia) och Charlott. Dagen började med en som vanligt god frukost. Kvart över nio samlades vi i kyrksalen för att lyssna på ännu ett kapitel ur ”Undercentralen”. Lektionen handlade om ”Fria viljan” och ”Rätt & fel” då vi konfirmander diskuterade så mycket att ledarna nästan inte fick säga allt de ville. Midsommaraftonslunchen bestod av pannkakor med grädde och sylt. Glutenfria alternativet var potatisbullar med grädde och sylt. Sedan fick vi konfirmander en timma ledigt till klockan 2 då vi skulle dansa runt midsommarstången med de som bor i byn. Efter dansen fortsatte vi med en fototävling då vi konfirmander och k2:or var indelade i grupper om 3 personer i varje (utom k2:orna som fick vara 4). På varje bild skulle minst 2 i gruppen vara med. Då skulle vi t.ex. fota en same, slalomåkare, hemavanbo m.fl.

Efter fototävlingen packade vi ihop inför resan till Norge. Vi åt middag innan vi åkte då köket erbjöd köttbullar och potatis med sås. Efter middagen packade vi in oss i bussarna.

När vi var framme i Norge packade nästan alla om sina ryggsäckar så man fick plats för sina pjäxor och man hjälptes åt att spänna fast skidor och hjälmar på ryggsäckarna. Sedan började vandringen upp på fjället. André tog ledningen och såg till att snön bar oss. På en timma tog vi oss upp dit vi skulle ha vårt basläger. Innan lägret hade vi tagit två pauser.

Alla var tvungna att gå upp lite till på fjället, även de som inte åkte skidor, och efter en halvtimma så stannade vissa och åkte ner till baslägret. De andra fortsatte uppåt på fjället. Ingen av oss bloggare var med ända upp till toppen, men vi hörde att utsikten var fantastisk. De som inte åkte skidor och de som åkte den kortare skidturen gjorde upp eld och började grilla marshmallows, falukorv och korv innan de andra hade kommit ner. Efter den större gruppen grillat och Sverker & André, i samma jacka, illustrerat hur det var att gå upp på fjälltoppen (då André hela tiden pekade fel vart de gick) och hur fint det var att åka nerför, så började vi packa ihop. Då var klockan runt tolv på natten. Innan de som inte hade skidor gick ner så sjöng vi alla för Klas, vårt födelsedagsbarn. Vi som åkte fick en fantastisk åktur ner men med många fall. Klockan halvtvå på natten var vi hemma igen. De som absolut ville fick duscha annars packade man bara upp sina saker ur ryggsäckarna och sedan gick man och la sig. Det var riktigt skönt att få lägga sig i sängen då.

Sofia och Charlott.

Ett litet tillägg från toppen, skrivet av Sverker:
Titta, jag fick vara med igen! Denna gång inkallad som representant för gruppen som gick lite längre än de andra.
Vi hade från början tänkt gå upp till en brant där vi sett andra skidspår. Våra planer ändrades mycket efter vägen och det slutade med att vi stannade på en lite lägre topp än den vi tänkt oss. Efter långt sökande för att komma så långt upp som möjligt på snön lämnade vi vår packning och gick den sista biten upp till toppen. Vi hade hela vägen upp slagits av den fantastiska utsikten, men när vi kom till toppen var det något speciellt. Vi såg vägen vi gått och ner till baslägret och var alla oerhört stolta över vår insats. Enligt mig fick vårt finaste fika hittills i våra liv, innan det var dags för oss att spänna på oss skidorna och åka ner till de andra. Trots en kraftig skare vilket resulterade i ganska svår åkning, så var det sannerligen en upplevelse!

/Sverker

Om Oskar

Bloggansvarig och fjälledare
Det här inlägget postades i Dagbok 2012. Bokmärk permalänken.